tisdag 13 mars 2018

Längtan efter vår

Lite hopp om vår är det ändå med plusgrader på dagarna
och även vissa nätter!
Det har också regnat hela natten och under större delen av dagen,
men än finns det snö kvar!

Idag har jag gjort det jag så länge drömt om,
nämligen beställt ett tunnelväxthus!!!!
Ska bli så kul att få börja odla i det:)))
Det är ju bra mycket större än det lilla växthuset som 
följde med när vi köpte huset!
Känns helt underbart!

 Lite blommor inne behövs den här årstiden!
Kul med tulpaner på lök som man kan plantera 
ut till våren och få njuta av flera gånger!
Stack ner ett par mossiga kvistar i krukan som extra prydnad:)


 Tog 8 stycken sticklingar av rosen "Alba Maxima" i höstas
och ställde dem i växthuset!
Alla sticklingarna har små bladknoppar och ser ut att ta sig!
Härligt, nu har jag fått "blodad tand" och kommer att ta
sticklingar från många olika rosor!
Helt underbart att kanske lyckas med rosförökning på det här sättet!
Har plats med hur mycket rosor som helst här!


 Novemberkaktusen har börjat blomma!
Just nu gör den inte skäl för sitt namn men trevligt att den
vill blomma:))



 Köpte Bergvallmofrön och satte både inne och ute i växthuset!
Nu har fröna som såddes inne börjat gro, gäller bara att få hållit
dem vid liv tills jag kan plantera ut dem!
Bergvallmon är en av de vackraste växter enligt mitt tycke!
Den trivdes inte så bra i min gamla trädgård så det blev ingen planta 
jag kunde ta med mig hit, därför hoppas jag på mina sådder!


 Massor av sådder ute i växthuset, spännande att se hur det lyckas!
Har testar att så olika sorters tomater här också men kommer
förstås att så tomatfrön inne för säkerhets skull!
Kul att testa olika metoder!


Hoppas verkligen den här konstiga vintern är över snart så vi får njuta av alla
vackra vårblommor!
Här en gammal sommarbild på Blå Vårstjärna!


Ha det gott!!

Kram



6 kommentarer:

  1. Vilka fina rossticklingar, ja nu blir det nog en ny rosenträdgård.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Alltid lika spännande med sådderna. Mina ligger ute under snön. Får nog titta till dem snart. Vi har också fått regn, men snödrivorna ligger kvar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Jag hade bergvallmo när jag bodde i Trosa och håller med om att de hör till de vackraste. På min torra och sandiga plätt här på Öland har jag inte ens försökt. Tror inte alls att den skulle trivas här. Ja, nu sitter man här och väntar på plusgraderna, medan borden är fulla av sånt som ska flyttas ut i växthuset. Vågar inte riktigt ännu!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag hittar ingen e-post till dig men hoppas du på nåt sätt ändå får informationen att du är en av vinnarna i tomatkalendern. Välkommen att välja tre sorter, mejla mig även adress. Grattis! anette.brunsell@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej! Hur tog du sticklingarna på rosorna? Jag vill försöka förlka min favoritros men har inte lyckats. Har du lust att dela med dig av ditt knep?

    Hälsningar
    Disa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Sticklingarna såg länge fina ut men tyvärr blev det inget av dem, alla vissnade ner, så har inget bra råd att ge. Googla på ros sticklingar så tror jag du hittar bra info. Hälsningar Margot

      Radera