lördag 10 februari 2018

Återblick på juli -17


Tänkte mig att det får bli en återblick månad för månad
sedan vi flyttade in eftersom jag inte kom
igång med bloggen förrän nu, flera månader senare:)
Ibland får man inte ändan ur vagnen men det
har ju förstås varit väldigt mycket efter flytten!
Helst vill man göra allt på en gång också:))

 Så fantastiskt att jag äntligen fått ett växthus,
inte så stort men ändå en början :))
Den stora runda rabatten med en damm i mitten 
kommer jag möblera om rejält i, de fem små rosor
som växer där får dock vara kvar!

 Trots att vi flyttade in så sent på sommaren har jag 
ändå börjat få lite tomater i växthuset, härligt!!

 Två stora exemplar av rosen Alba Maxima
fanns här i trädgården och det säger jag
ett stort Tack för:))
Som bekant gillar jag ju rosor och här finns
plats för hur många som helst:))

 Måste säga att jag är grymt imponerad över att alla mina
dagliljor överlevde flytten trots att de blev 
misshandlade till max:))
Här har de dessutom blommat otroligt bra, 
en del som inte blommat på bortåt 8 år har börjat blomma nu:)
De trivs tydligen med all den sol de får här, härligt:))
Den här dagliljan heter "Destined to See" och blommar
för första gången!


 Ännu en daglilja som blommar för första gången!
"Majesty´s Wizard"
Har en riktigt läcker lila färg!

 Den här långa rabatten är alldeles igenvuxen med 
mörkröda Flox och längst ut på ändan en stor Höstgullris!
Här kommer det se helt annorlunda ut 
nästa sommar:))

 Den här delen av trädgården är nästan helt översvämmad
med körsbärsträd !
Ska rensa bort de allra minsta och gallra ut och här ska bli 
min framtida "fruktlund" med flera olika sorters fruktträd 
och buskar, hallon osv....
Finns hur mycket som helst man kan göra här
då tomten trots allt är 8500 kvm stor;))


 Kul med runda dammrabatten där det finns flera fina,
små före detta utplanterade krukrosor:)


 Konstigt nog fanns det ingen rabarber planterad här,
så det var en nödvändighet att skaffa!
Den får bo vid ändan av växthuset!

 Inget lätt jobb att rensa upp i alla igenvuxna rabatter här!
Tror ingen petat i rabatterna de senaste 5 åren,
alldeles igenväxta av kirskål, ett svettigt jobb att få bort rötterna!
En liten bit på väg iallafall:))

Massor med Liljekonvaljer växer vid ett hörn av huset,
riktigt mysigt:))


Ha en trevlig helg!

Kram







2 kommentarer:

  1. Så härligt det låter med dina planer, och en stor trädgård med mycket utrymme.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Välkommen hit till nya bloggen:))
      Ha en trevlig söndag!

      Radera